Collections

Memory Containers 1991

“Memory Containers. The metaproject that gave voice to women within the industrial design scenes.”

“The meta-project “Memory Containers” marks the start of Alessi reaching out to young designers; to young female designers to be precise. In its early stages, some 200 women designers under 30 from all over the world were invited to participate. The questions we asked ourselves were: what is expected of the object; what can it achieve? How are objects conceived or how are they transformed as they transit between different cultures? What changes occur in their form, in how they are perceived, used? How does an object become a topic of culture? The typological exploration referred to the archetypes of how food is presented and ‘offered’, and how these customs are tied to the memory of a culture or a personal experience. This ‘Creole’ project is an in vitro cloning of what, had it occurred naturally over time, would have evolved much more slowly as a result of encounters between different cultures.” Alberto Alessi

Memories, offering rituals, women: these are the three nuclei of the first meta-project I developed for Alessi. Memories: the cultural ones composed of elements shared by those who live in a certain place and time, and the personal ones, intimate, private. Offering: a ritual found in every culture across the globe, manifesting itself in various forms: offerings to the gods, to ancestors, friendly ones among friends… And finally women: with that first research, the desire for experimentation and openness that had led Alessi to create the Centro Studi, reached out to include the world of women in design as well. “Memory Containers” gave voice to a part of the creative scene that until then had not had many opportunities to express itself in the world of industrial design.

9 objects — “Memory Containers” — resulted from the workshops. These were soon were joined by others, adding 15 more to the initial challenge. Images of the projects, as well as the cultural and personal references that inspired them, were collected in a publication, “Rebus sic ...”, together with the writings of Paolo Fabbri, Lucetta Scaraffia and Franco La Cecla who participated in the creation of the first meta-project.

The book and the “Memory Containers” were presented with a big party in October 1991, organised in the Art Nouveau building of the Hippodrome in Milan. The centrepiece of the event was a performance where a surreal series of bizarre characters wore objects from the collection on stage. It was an exciting time, which was attended by more than a thousand guests: one of the first major events dedicated to design that involved the city itself.

Show Italian Language

“Il metaprogetto Memory Containers rappresenta il momento di apertura di Alessi ai giovani designer; anzi, per la verità alle giovani designer, dal momento che nella fase iniziale sono state invitate circa 200 progettiste donne under 30 da tutto il mondo. Le domande che ci ponevamo erano: quali sono le competenze dell’oggetto? Come nascono o si trasformano gli oggetti nel passaggio tra diverse culture? Che cosa cambia nella loro forma, nella percezione, nell’uso? Come fa un oggetto a diventare soggetto culturale? L’esplorazione tipologica si riferiva agli archetipi della presentazione e della ‘offerta’ del cibo, legati alla memoria di una cultura o di una esperienza personale. Questo progetto ‘creolo’, è una clonazione in vitro di ciò che, con tempi naturali, avviene molto più lentamente come risultato dell’incontro fra culture diverse.” Alberto Alessi

La memoria, il rituale dell’offrire, la donna: questi i tre nuclei del primo metaprogetto che ho sviluppato per Alessi. La memoria: quella culturale fatta di elementi condivisi da chi vive in un certo luogo e tempo, e quella personale, intima, privata. L’offrire, un rituale presente in tutte le culture del mondo, in forme diverse: l’offerta agli dei, agli antenati, quella conviviale tra amici… E infine la donna: il desiderio di sperimentazione e apertura che aveva spinto Alessi a creare il Centro Studi, toccava con quella prima ricerca il mondo della progettazione femminile. Con “Memory Containers” si dava voce a una parte della scena creativa che fino ad allora aveva avuto poche occasione di esprimersi nel mondo del disegno industriale.

Dal workshop nacquero 9 oggetti – “Contenitori di Memoria” – e presto se ne aggiunsero altri, superando i 15 della sfida iniziale. Le immagini dei progetti, dei riferimenti culturali e personali che li ispirarono, furono raccolti in una pubblicazione, “Rebus sic…”, insieme ai contributi di Paolo Fabbri, Lucetta Scaraffia e Franco La Cecla che parteciparono alla creazione di quel primo metaprogetto.

Il libro e i “Memory Containers” furono presentati con una grande festa organizzata nella palazzina liberty dell’Ippodromo di Milano nell’ottobre del 1991. Cuore dell’evento, una performance surreale dove una serie di personaggi bizzarri portavano in scena gli oggetti della collezione. Un momento emozionante, al quale parteciparono più di mille invitati: uno dei primi grandi eventi dedicati al design capace di coinvolgere la città.

Share page

Metaproject stories

Object